Thursday, January 7, 2010

Banyaknya Gelaran Aku...


Korang pernah ada gelaran @ nama panggilan tak?


Mesti ada punya kan sebab time kecik-kecik, mesti korang diberi nama panggilan ikut fizikal @ personaliti korang macam Man Panjang, Awang Hitam, Minah Gebu.


Takpun korang diberi nama panggilan sebab nama asal korang panjang sangat macam Muthusamy Valiappan Apacha a/l Ronoli (merepek je nama ni. Hahaha)


"...Untuk post kali ni, aku nak ceritakan beberapa nama panggilan dan asal-usul nama panggilan tu..."


Time kecil-kecil dulu aku dipanggil Mie sebab nama asal aku Helmi, so nak cepat punya pasal, parent & sanak saudara aku panggil aku Mie je. Alasannya, senang disebut. Hahaha...


Ini time aku form 3, sebab dalam kelas aku ada 2 pelajar yang nama Helmi, so masing2 diberi nama panggilan yang berbeza. Helmi yang tu dipanggil Helmi Penyu sebab dia dari negeri penyu bertelur. Manakala aku pula dipanggil Mat Samseng.


Sebab apa dipanggil Mat Samseng? Sebab personaliti aku masa tu ganas sikit. Tapi panas baran pula tu, selalu juga lawan cakap cikgu kalau tak puas hati. Tapi sekarang ni aku dipanggil Mat je sebab aku dah tak ada lagi nak berperangai ganas-ganas macam tu. Kenangan time bebudak dulu-dulu ni. Hehe...


Ini masa study kat diploma dulu... Aku dipanggil Spy. Kenapa dipanggil macam tu sedangkan aku ni, xda ciri-ciri nak jadi spy macam James Bond.


Sebabnya aku selalu suka sikat rambut ke belakang (kalau korang pernah sekolah menengah tahun 1999-2001), fesyen rambut yang popular ialah sikat rmbt ke belakang. Bajet macho konon-kononnya... Bukan macam sekarang ni, semua buat rambut pendek tercacak-cacak...

"...Tapi sebenarnya nak elakkan dari kantoi dengan Cikgu Disiplin sebab kitorang time tu suka simpan rmbt panjang, kikis rambut tepi... Hahaha..."


Masa aku kerja pula, aku dipanggil Hitler sebab cara aku berikan arahan dan perintah yang ketat dan ganas pada anak buah aku (lepas kerja 2 tahun baru naik pangkat yang berjawatan lebih senior sikit).


Zaman tulah aku selalu ragging anak buah aku, suruh diorang berfikiran kreatif dan tingkatkan skill diorang. Aku nak tengok diorang majukan diri, jangan asyik berada dalam zon selesa saja.

At least, adalah beberapa anak buah aku yang tunjukkan peningkatan, so bolehlah aku berhenti kerja sebab nak sambung Ijazah kat UiTM Shah Alam...


"...Mari kita lihat nanti apa yang kawan-kawan degree batch aku akan panggil aku nanti..."
See you in da next class kalo aku tak bz ya ^_^
07.01.2010

2 comments: